"Rush yapmak yok!" Hey Gidi Günler #2

Yazımızın başlığı size tanıdık geldi mi? Evet, başında saatler geçirdiğimiz, strateji üretmek için kafa patlatarak adeta bir komutan edasına büründüğümüz Age of Empires II oyununa ait bir söz.
Hey Gidi Günler serimizde ikinci oyunumuz ile karşınızdayız. Aslında tam adı "Age of Empires II : The Age of Kings" olan oyuna ait bu sözü yazının ilerleyen satırlarında açıklayacağız fakat öncelikle oyunun o muhteşem tanıtım videosunu izleyelim ve ardından oyun hakkında temel bilgileri inceleyerek nostaljimize başlayalım..


20. YÜZYILIN SON HARİKASI
Age of Empires II : The Age of Kings, Ensemble Studios tarafından geliştirilmiş ve Microsoft tarafından da yayımlanmış gerçek zamanlı strateji türünde bir video oyunudur. 20. yüzyılın son harikası olan bu oyun, 30 Eylül 1999 tarihinde piyasaya sunulmuştur ve 1 yıl içinde 2 milyon satarak müthiş bir başarı elde etmiştir.




Oyunun The Conquerors, The Forgotten, The African Kingdoms ve Rise of the Rajas isimli 4 eklenti paketi sonraki yıllarda piyasaya sunulmuştur.
Orta Çağ'ı konu alan ve oynanılabilir 13 uygarlığı bünyesinde barındıran oyunun amacı haritada yer alan çeşitli hammaddeleri toplayarak güçlü ordu ve işçi sınıfı oluşturup, yıkılması güç şehirler inşa edip gelişmiş bir medeniyet kurarak düşmanları bozguna uğratmaktır. Bu süreç sizin isteğinize veya oynayışınıza ve tabii ki düşmanlarınıza bağlı olarak uzayıp kısalabilir.
Bu süreç nasıl kısaltılır? Eğer bir üst paragrafta yazılanlara çok fazla vakit ayırmayıp oyunun ilk 15 dakikasında bunları halledip düşmanlarınızı bozguna uğratırsanız bunun adı başlığımızda da geçen "rush" olur. Tabii ki bunu yaparken de ustalıkla yapmalısınız zira medeniyeti güçsüz kalıp bozguna uğrayan siz olabilirsiniz.



Oyuncuyu uzmanlaştırmaya yönelik tarihte gerçekleşmiş hikâyelerle desteklenmiş beş adet tarih bazlı kampanya modu da bulunmaktadır:

William Wallace: İskoçların İngilizlere karşı direnişi
Joan of Arc: Yüz Yıl Savaşlarında Fransız direnişi
Saladin: Haçlı Seferleri ve Kudüs'ün müslümanlarca fethi
Genghis Khan: Asya ve Avrupa'da Moğol istilası
Barbarossa: Kutsal Roma Cermen İmparatoru Barbarossa'nın seferleri

Bunların dışında oynayabileceğiniz standart oyunlar da mevcut:

Random Map (Rastgele Harita): Oyun bir Şehir Merkezi (Town Center) bir atlı ve 3 (Çinlilerde 6) işçiyle başlar. Amaç diğer oyuncunun medeniyetini yıkmaktır.
Regicide (Kral Öldürme): Rastgele Harita'dan farklı olarak oyun daha fazla işçi, bir kale (castle) ve bir de kral (king) ile başlar. Amaç karşı tarafın kralını öldürmektir.
Death Match(Ölüm Maçı): Rastgele Harita'dan farklı olarak oyun çok büyük bir kaynak stoğuyla başlar. Amaç aynıdır.

Bu modlarda oynayabileceğiniz 13 ırk ise şunlar;
Britonlar, Keltler, Fransızlar, Gotlar, Tötonlar, Vikingler, Çinliler, Japonlar, Moğollar, Bizanslılar, Persler, Sarazenler ve Türkler.

Irklardan bahsetmişken elbette oyun hakkındaki tartışmalardan birisi de en güçlü ırkın hangisi olduğu. En güçlü ırk diye bir şey yok zira her ırkın avantajlı ve dezavantajlı olduğu noktalar bulunuyor. Bunları güzel bir şekilde gözlemleyip kendinizi ustalaştırmanız gerekiyor.

Oyuncu farklı özelliklere sahip olan ırklardan birini kontrol ederek güçlü bir medeniyet kurmaya ve karşısındaki oyuncuyu yenmeye ya da verilen bir görevi başarmaya çalışır. Oyuncu medeniyetini geliştirdikçe bir üst zamana geçme olanağı bulur. Her zamanda yeni birimler üretme, yeni binalar inşa etme ve yeni teknolojiler geliştirme hakkı kazanıldığı için zaman atlamak oyunda önemli bir yere sahiptir.

Oyunda sırasıyla Karanlık Çağ (Dark Age), Feodal Çağ (Feudal Age), Kaleler Çağı (Castle Age) ve İmparatorluk Çağı (Imperial Age) olmak üzere 4 çağ bulunur.



Yeni bina inşa edebilen ve harita üzerinde bulunan kaynakları (yiyecek, odun, altın, taş) toplayabilen köylüler, sahip olunması gereken güçlü bir ekonominin temelini oluşturur.

Binaları ve köylüleri koruyabilmek veya düşmanı yok etmek için askerlere ihtiyaç vardır. Oyunda süvari, atlı/yaya okçu, kılıçlı/ kargılı piyade gibi farklı asker sınıflarının bulunması ve her sınıfın farklı özelliklere sahip olması ordudaki asker dengesinin iyi ayarlamasını zorunlu kılar. Bunların yanında her askerin farklı miktarlarda kaynak karşılığında üretilebiliyor olması asker tercihini önemli ölçüde etkilemektedir.

Belirli miktar kaynak karşılığında yapılan geliştirmeler askerlerin çatışmalardaki üstünlüğünü ve köylülerin çalışma kapasitelerini artırdığı için oyunda önem verilmesi gereken bir diğer unsurdur.

Değişkenlerinin fazlalığı, yaşanmış olayları konu alması ve gerek ırklar gerekse askerler arasındaki dengenin "büyük ölçüde" sağlanmış olması nedeniyle oyun geniş kitleler tarafından beğenilmiş ve uzunca bir süre en iyi strateji oyunu olarak kabul edilmiştir. Eskileri seven biri olarak bence hâlâ en iyi strateji oyunu, o ayrı.. 

Yazımızın sonuna gelirken, eğer bu oyunu çok seviyorsanız YouTube'da bu oyun hakkında gerek eğitici gerekse maç videoları yayınlayan bir kanal olan Eycofcu'yu takip etmeniz XKareO'nun naçizane bir tavsiyesidir. Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere.. 
İyi skorlar!

BERKAN TAYFUN

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İnternet Ortamındaki 10 Efsane Flash Oyun

CS:GO'DA EĞLENCELİ 10 ATÖLYE HARİTASI

Age of Empires II'de "Fast Castle" Nasıl Yapılır?